بهترین غذاهای هندی که باید امتحان کنید

جستجو در مجله گردشگری

گردشگری 04 بهمن ، 1402 5 دقیقه

هند یکی از مقاصد جذاب گردشگری است که به کشور رنگ‌ها شهرت دارد. این کشور علاوه‌بر جاذبه‌های بسیار تماشایی، غذاهای بسیار خوشمزه‌ای نیز دارد. در هر سفری یکی از جذاب‌ترین و فراموش‌نشدنی‌ترین بخش‌ها، امتحان کردن غذاهای محلی آن است؛ غذاها بخشی از فرهنگ هر ملتی هستند.
اگر شما هم قصد سفر به کشور زیبای هند را دارید، احتمالاً این سؤال برایتان پیش آمده که معروف‌ترین غذای هندی چیست؟ این کشور تنوع غذایی بالایی دارد و پر از غذاهای خوشمزه و متنوع است که احتمالاً با خوردن برخی از آن‌ها، طعم به یادماندنی در ذهن شما نقش می‌بندد. در این مقاله با ۱۵ نوع از غذاهای هند و ترکیبات آن‌ها آشنا خواهید شد.

۱- مرغ کره ای؛ غذای پرطرفدار هند

مرغ کره‌ای یکی از خوشمزه‌ترین و اصیل‌ترین غذاهای معروف هندی است  که نه تنها در خود هندوستان، بلکه در کشورهای دیگر نیز طرفداران زیاد دارد. اگر سری به رستوران های جاهای دیدنی هند بزنید، این غذا را در منو مشاهده خواهید کرد. این غذا جزء پرفروش‌ترین غذاها در رستوران‌های هند است. از جمله ویژگی‌های مرغ کره‌ای می‌توان به طعم خوشمزه و و عطر خوشبوی آن اشاره کرد. در تهیه این غذا ادویه‌های مختلفی مانند پودر کاری، زنجبیل، گشنیز، پودر فلفل قرمز، زیره سیاه، هل، دانه فلفل و نمک استفاده می‌شود. در گذشته مرغ کره‌ای سنتی را در تنور می‌پختند؛ اما این روزها بیشتر به صورت کبابی یا گریل‌شده می‌پزند‌.

 تصویری از مرغ کره ای

تصویری از مرغ کره‌ای

۲- چیکن تندوری؛ از لذیذترین غذاهای هندی

چیکن تندوری یا مرغ تندوری از محبوب‌ترین خوراک‌های هندی است که تقریباً در همه مناطق آن پخته می‌شود. از جمله موادی که در این غذای خوشمزه هندی استفاده می‌شود می‌توان به مرغ، ماست و ادویه‌های مخصوص اشاره کرد. نکته‌ای که باعث نامگذاری این غذا شده، روش پخت مخصوص آن است؛ این غذا در تنورهای مخصوص با نام تندور پخته می‌شود. این غذا تنها در هندوستان نیست و در کشورهای همسایه هند نیز با کمی تفاوت، مرغ تندروی را می‌پزند. چیکن تندروی را می‌توانید بیشتر در منوی رستوران‌های محلی این کشور پیدا کنید.

 تصویری از غذای چیکن تندوری

تصویری از چیکن تندروی

۳- روگان جوش؛ غذای تند هندی

یکی از غذاهای خاص هند، روگان جوش است که اگر به غذاهای تند علاقه داشته باشید، بهترین گزینه برای شماست‌ و حتماً در یکی از رستوران‌های هند، این غذای تند و خوشمزه را امتحان کنید. این غذا که به آن روغن گوشت نیز می‌گویند با گوشت بره، سس گوجه‌ای تند و ادویه‌های مخصوص پخته می‌شود. روگان جوش به عنوان خورشت‌ و همراه برنج در رستوران‌های این کشور قابل سفارش است؛ اما می‌توان آن را به‌صورت رژیمی و همراه سبزیجات خورد. روگان جوش از بهترین غذاهای هندی تند است.

 تصویری از غذای روگان جوش

تصویری از غذای خوشمزه‌ی روگان جوش

۴- چیکن تیکا ماسالا؛ خوراک خوشمزه هندی

چیکن تیکا ماسالا از جمله غذاهای هندی است که دلیل نوع پخت خاص و مزه فوق‌العاده‌اش طرفداران زیادی دارد. این غذا در گذشته، از جمله غذاهای محبوب پادشاهی انگلیسی بود و در حال حاضر از جمله خوراک‌های هندی محسوب می‌شود که همراه برنج می‌خورند. در پخت چیکن تیکا ماسالا از تکه‌های کوچک مرغ، ادویه‌های مخصوص هندی و خامه مزه‌دار استفاده می‌کنند. ادویه‌های مخصوص، خامه بافت و گوشت مرغ نرم که در این غذا استفاده می‌شود، علت اصلی مزه دلچسب آن است. 

 تصویری از چیکن تیکا ماسالا

تصویری از غذای چیکن تیکا ماسالا

۵- چوله یا کاری نخود؛ غذای گیاهی هندی

 چوله را می‌توان در لیست غذاهای گیاهی هندی معروف قرار داد که به آن کاری نخود نیز می‌گویند. اگر گیاهخوار هستید، در زمان سفر به هند حتماً سراغ این گزینه بروید و از طعم خوشمزه آن لذت ببرید. از جمله ویژگی‌های چوله یا کاری نخود این است که طرز پخت ساده‌ای دارد.  مواد اولیه اصلی این غذا نخود است و برای مزه دار کردن آن از هل، دارچین، فلفل سیاه، نمک، زنجبیل، پیاز، گوجه فرنگی، میخک، زیره، پاپریکا و… استفاده می‌کنند.

 تصویری از چوله یا کاری نخود

تصویری از چوله یا کاری نخود

۶- پالک پنیر؛ غذای متفاوت هندی

در زمان سفر به هندوستان اگر می‌خواهید یک وعده غذایی متفاوت و خاص صرف کنید، حتما سراغ پالک پنیر بروید. این غذا را هم می‌توان در لیست غذاهای گیاهی قرار داد؛ زیرا بدون گوشت پخته می‌شود. در تهیه پالک پنیر از نوعی پنیر هندی مخصوص به نام پنیر کاتیج استفاده می‌کنند. تکه‌های مکعبی این نوع پنیر، با اسفناج و ادویه‌های هندی مخلوط شده و یک سالاد خوش‌عطر و خوشمزه می‌شود. 

 تصویری از پالک پنیر

تصویری از پالک پنیر

۷- داهی وادا؛ طعم جدید هندی

اگر طعم‌های جدید دوست دارید و طرفدار اسنک و غذاهای سوخاری هستید، در زمان سفر به هند، داهی وا را امتحان کنید. این غذای هندی از توپ‌های سوخاری خوشمزه عدس، فلفل و زنجبیل تشکیل می‌شود و آن را در روغن سرخ می‌کنند. بعد از اینکه سرخ شدند، یک لایه ماست شیرین روی آن می‌زنند و با‌توجه به سلیقه و ذائقه، با تکه‌های آناناس یا دانه‌های انار و موارد دیگر تزئین می‌کنند. اگر قصد امتحان کردن یک غذای لذیذ را در هندوستان دارید، حتماً این غذا را همراه با ترشی آلوچه بخورید. ترشی آلوچه خوشمزگی داهی والا را چند برابر می‌کند‌.

 تصویری از غذای داهی وادا

تصویری از داهی وادا

۸- آلو گوبی؛ غذای پرادویه هندی

بدون شک، آلو گوبی را می‌توان در لیست غذاهای معروف هندی قرار دارد که یک غذای گیاهی است. این غذا بسیار خوشمزه است و در پخت آن، گل‌کلم، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی، لیمو، سیر و زنجبیل تازه استفاده می‌شود. همچنین از جمله ویژگی‌های این غذا، ادویه‌های تند هندی هستند که طعم متفاوتی به آن می‌بخشند.

 تصویری از آلو گوبی

تصویری از غذای آلو گوبی

۹- کوفته مالایی؛ از معروفترین غذاهای هند

اگر دوست دارید طعم شیرین و تند را در کنار هم تجربه کنید، سراغ کوفته مالایی بروید. این غذا یکی از معروف‌ترین خوراک‌های هندی است که احتمالاً با شنیدن نام آن فکر می‌کنید که یک غذای گوشتی هندی است؛ اما در آن هیچ گوشتی استفاده نمی‌شود. این غذا به دلیل موادی که در آن استفاده می‌شود تند و تا حدی شیرین است. از جمله مواد اولیه آن می‌توان به سیب‌زمینی، بادام هندی، کشمش، هل، فلفل، شکر، زیره، تخم‌مرغ، پودر سیر، بادام زمینی، خامه و پودر کاری اشاره کرد.

 تصویری از غذای کوفته مالایی

تصویری از غذای کوفته مالایی

۱۰- دال گوشت؛ مزه کم نظیر هندی

در ادامه معرفی غذاهای هندی معروف، بهتر است سراغ دال گوشت برویم. این غذا در هند بسیار معروف است و به دلیل اینکه با گوشت بره و گوجه‌فرهنگی و ادویه‌های طعم‌دار پخته می‌شود، مزه کم‌نظیری دارد. از جمله ویژگی این غذا می‌توان به طعم تند خوشمزه آن اشاره کرد. همچنین دال گوش را می‌توان همراه سالاد سبزیجات مخصوص خورد.

 تصویری از غذای دال گوشت

تصویری از غذای دال گوشت

۱۱- سمبوسه سیب‌ زمینی؛ غذای خیابانی هندی

یکی از مشهورترین خوراکی های هندی خیابانی، سمبوسه سیب زمینی است. در حقیقت، سمبوسه را می‌توان پرطرفدارترین غذای هندی در ایران نامید. این غذا در گوشه و کنار کشور ما به روش‌های مختلف تهیه می‌شود و طرفداران زیادی دارد. در اصل، سمبوسه هندی به این صورت است که در داخل نان،‌ سیب‌زمینی، پیاز، نخودفرنگی و نعناع می‌ریزند و به‌شکل مثلثی تا و سرخ می‌کنند. این غذای محبوب، قدیمی‌ترین صبحانه‌ی معروف هند است.

 تصویری از سمبوسه سیب زمینی

تصویری از سمبوسه سیب زمینی

۱۲- دوپیازه مرغ؛ از رایج ترین غذاهای هندی

دوپیازه هندی یکی از خوشمزه‌ترین خوراک های هند است که در کشورهای مختلفی مثل پاکستان و ایران نیز طرفدار دارد. این غذای رایج را در طعم و عطرهای مختلف می‌پزند. از جمله این طعم‌ها می‌توان به گوشت، میگو، سیب زمینی و مرغ اشاره کرد. دو‌پیازه رایج در هند با مرغ پخته می‌شود و رست کردن آن بسیار ساده است. در تهیه این غذا از ادویه‌های مخصوص هندی استفاده می‌شود. بدون شک، خوردن این غذا در هند یک طعم متفاوت و خاص‌تری خواهد داشت.

 تصویری از دو پیازه مرغ

تصویری از دو پیازه مرغ

۱۳- شاهی کورما؛ غذای سلطنتی هند

یکی از غذاهای معروف هندی، شاهی کورما است که غذای سلطنتی محسوب می‌شود. این غذا در تور هند حتماً امتحان کنید. ترکیبات اصلی این غذا شامل مرغ پخته‌شده و سس تند خامه‌ای است که در تزئین آن از آجیل و کشمش سرخ استفاده می‌کنند. همچنین، ادویه‌های هندی مختلفی در آن می‌ریزند که باعث منحصر‌به‌فرد بودنش می‌شود. شاهی کورما را قبلاً برای امپراطورها می‌پختند و به همین دلیل محبوب است.

 تصویری از شاهی کورما

تصویری از غذای شاهی کورما

۱۴- وادا پاو؛ برگر هندی

یکی از غذاهای گیاهی خوشمزه در هند، وادا پاو است که به آن برگر هندی یا برگر بمبئی نیز می‌گویند. این همبرگر گیاهی دست‌ساز از جمله محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی هند است. نکته جالب وادا پاو این است که از آن به‌عنوان صبحانه در هند یاد می‌کنند. البته شما می‌توانید به‌عنوان یک میان‌وعده خوشمزه نیز آن را میل کنید. این غذای سالم گیاهی، مزه تند و لذیذی دارد.

 تصویری از غذای وادا پاو

تصویری از غذای وادا پاو

۱۵- پراتا؛ املت هندی 

پراتا یک نان مقوی صبحانه است که به آن املت هندی نیز می‌گویند. این غذا در هند، پاکستان، افغانستان و استان‌های شرقی ایران بسیار محبوب است و به‌عنوان وعده صبحانه و عصرانه استفاده می‌شود. پراتا را با گوشت، سبزیجات و تخم‌مرغ به روش‌های مختلفی درست می‌کنند. این نان-املت بسیار مقوی و لذیذ است.

 تصویری از پراتا

 تصویری از پراتا؛ املت هندی

شما کدام‌ غذای هند را دوست دارید؟

کشور هند یکی از مقاصد گردشگری محبوب در دنیا است که هر ساله مسافران زیادی به آن سفر می‌کنند. یکی از نکته‌های جالب‌توجه درباره این کشور، وجود غذاهای محلی متفاوت و خوشمزه در آن است. در این مطلب، با ۱۵ نوع از غذاهای هندی معروف آشنا شدیم. در پایان بهتر است اشاره کنیم که بیشتر غذاهای این کشور طعم تندی دارند؛ بنابراین اگر نمی‌توانید غذای تند بخورید، قبل از سفارش غذای هندی، از تند نبودن آن مطمئن شوید.

 

سؤالات متداول

۱- معروفترین غذاهای هند چه هستند؟

معروفترین غذاهای هندی، روگان جوش، چیکن تندوری، چیکن تیکا ماسالا، پراتا، دوپیازه مرغ و آلو گوبی هستند.

۲- تندترین غذاهای هندی چه هستند؟

بیشتر غذاهای هندی بسیار تند هستند و تک و توک می‌توانید غذای بدون فلفل در این کشور پیدا کنید. اما از تندترین غذاهای می‌توان به روگان جوش، آلو گوبی و سمبوسه اشاره کرد.