بهترین و جذاب ترین جاهای دیدنی هند

جستجو در مجله گردشگری

گردشگری 27 آذر ، 1402 5 دقیقه

هند از جمله کشورهایی است که جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری دارد و گردشگران زیادی از سراسر دنیا به آن سفر می‌کنند. در حقیقت این کشور را می‌توان در ردیف زیباترین و جالب‌ترین مقاصد گردشگری دنیا قرار داد. جاهای دیدنی هند به حدی زیاد است که شما نمی‌توانید حتی با چند بار سفر به این کشور از همه این جاذبه‌ها دیدن کنید‌. ما در این مقاله قصد داریم درباره مهم‌ترین جاذبه‌های کشور پهناور و زیبای هند صحبت کنیم تا هنگام سفر به این منطقه، یک لیست از بهترین جاهای دیدنی آن داشته باشید و در انتخاب‌هایتان دچار سردرگمی نشوید.

تاج محل

این بنا یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی هند است که شهرت جهانی دارد و گردشگران زیادی برای بازدید از آن به هندوستان سفر می‌کنند. از جمله ویژگی‌های مهم این مکان می‌توان به معماری فوق‌العاده‌اش اشاره کرد. معماری این بنا به سبک اسلامی صورت گرفته و المان‌های بسیاری از این سبک نظیر خوشنویسی‌ها، قوس‌ها، مناره‌ها و گنبد پیازی‌ شکل در آن به کار رفته است. تاج محل تزئینات زیادی نیز دارد و بهترین سنگ‌های مرمر سفید با نقوش منبت‌کاری‌شده، سنگ‌های قیمتی از جمله الماس، مروارید، لاجورد و یشم در تزئینات آن به چشم می‌خورد.

تصویری از تاج محل

تصویری از تاج محل

قلعه سرخ 

یکی از معروف‌ترین مناطق دیدنی هند قلعه سرخ نام دارد که بسیار بزرگ است. این قلعه زیبا مساحتی بالغ بر ۲ کیلومتر دارد و از ماسه‌سنگ قرمز ساخته شده است‌. دستور ساخت این بنای دیدنی را در سال ۱۶۴۸ شاه‌جهان، امپراطور قوم مغول، داد. قلعه سرخ از جمله جاهای دیدنی دهلی است که یک بازار قدیمی سرپوشیده جذاب دارد. اگر به بناهای تاریخی زیبا علاقه دارید، این قلعه را از دست ندهید.

تصویری از قلعه سرخ

تصویری از قلعه سرخ

مقبره اعتماد الدوله

یکی دیگر از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری هندوستان، مقبره اعتماد الدوله است که برخی افراد به آن «کودک تاج محل» می‌گویند. این بنا در محوطه تاج محل قرار دارد و نخستین آرامگاهی است که در هند از سنگ مرمر ساخته‌اند ؛ استفاده از این نوع سنگ باعث جذابیت این مقبره شده است. در این مکان مقبره اعتمادالدوله وزیر شاه جهان قرار دارد و علت نامگذاری آن هم همین موضوع است. با قدم گذاشتن در مقبره اعتمادالدوله انگار در تاریخ آگرا قدم برمی‌دارید و این یک تجربه خاطره‌انگیز برای شما خواهد بود.

تصویری از مقبره اعتماد الدوله

تصویری از مقبره اعتماد الدوله

قلعه آگرا

این قلعه از مهم‌ترین جاهای دیدنی هند آگرا به شمار می‌رود که یکی از تاریخی‌ترین بناهای این کشور نیز است. این قلعه قدمت طولانی دارد و در طول تاریخ داستان‌های زیادی را از سر گذرانده است. به عنوان مثال، مدتی محل اقامت افراد  معروف بود و مدتی هم اسلحه‌های نظامی در آن نگهداری می‌شد. قلعه آگرا در نزدیکی تاج محل قرار دارد و فاصله آن با تاج محل تنها 2.5 کیلومتر است. از نظر استحکام، این قلعه را به دلیل ارتفاع 21متری دیوارهای آن، می‌توان در لیست مستحکم‌ترین قلعه‌های جهان قرار داد.

تصویری از قلعه آگرا

تصویری از قلعه آگرا

سواحل گوا

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که گردشگران به هندوستان سفر می‌کنند، سواحل بی‌نظیر آن است. از جمله مشهورترین سواحل این کشور می‌توان به سواحل زیبای گوا اشاره کرد که مناظر کم‌نظیری دارند. شما در سواحل گوا می‌توانید آرامش و زیبایی را در کنار هم تجربه کنید. از جمله ویژگی‌های این منطقه می‌توان به انواع ساحل‌های آرام و خلوت، ساحل تفریحی و ساحل تجاری اشاره کرد. بنابراین با هر سلیقه‌ای می‌توانید در این منطقه ساحل مورد نظر خود را پیدا کنید.

تصویری از سواحل گوا

تصویری از سواحل گوا

باغ مهتاب 

اگر به طبیعت علاقه دارید، این باغ کم‌نظیر را از دست ندهید. باغ مهتاب یکی از دیدنی‌ترین مناطق آگرا و جاهای دیدنی هند است که در نزدیکی دو جاذبه دیدنی و معروف هند یعنی تاج محل و مقبره اعتمادالدوله قرار دارد. این باغ زیبا یک اثر هنری فوق‌العاده محسوب می‌شود که توسط شاه جهان، پادشاه قوم مغول، ساخته شده است. از جمله ویژگی‌های باغ مهتاب می‌توان به درختان میوه و انواع گونه‌های گیاهی و شکوفه‌های تماشایی اشاره کرد.

تصویری از باغ مهتاب در نزدیکی تاج محل

تصویری از باغ مهتاب

پارک ملی ساندرابنس

پارک ملی سانداربنس که به آن پارک ملی سونداربنس نیز می‌گویند، یکی از زیباترین مناطق گردشگری هند است و بهشت عاشقان طبیعت محسوب می‌شود. این پارک ملی وسیع‌ترین جنگل‌های مانگرو را در جهان دارد و همچنین یک مکان حفاظت‌شده برای ببرها است. اگر به حیات وحش، به‌خصوص تماشای ببر علاقه دارید، تجربه تفریح و گردش در این پارک ملی را به هیچ‌ وجه از دست ندهید.

تصویری از دو ببر در پارک ملی ساندرابنس

تصویری از دو ببر در پارک ملی ساندرابنس

غارهای الورا، اورنگ آباد

غارهای الورا که برخی از آن‌ها ۳۰۰ کیلومتر طول دارند، از معروف‌ترین غارهای جهان هستند. ساخت این مکان معروف به قرن پنجم تا دهم میلادی برمی‌گردد و توسط راهبان بودایی و هندو با ابتدایی‌ترین ابزار ساخته شده است. قدم زدن در این غارها می‌تواند یک تجربه تکرارنشدنی و بی‌نظیر باشد. در این مجموعه  ۳۴ صومعه، نمازخانه و معبد وجود دارد که همه آن‌ها ساخته دست بشر با کمترین امکانات هستند؛ همین موضوع باعث جذابیت بیشتر مجموعه غارهای الورا شده است.

تصویری از غارهای الورا

تصویری از غارهای الورا

شهر طلایی جیزآلمر

یکی از جاهای دیدنی هند که بهتر است در صدر لیست خود در تور هندوستان قرار دهید، شهر طلایی جیزآلمر نام دارد. علت نامگذاری این مکان زیبا، مصالح زرد رنگی است که در ساخت آن استفاده شده است؛ همین مصالح این شهر را تبدیل به مکانی خاص کرده‌اند. از جمله ویژگی‌های این شهر می‌توان به دروازه‌های زیبا، قصرهای باشکوه و قدیمی و قلعه‌ی بزرگ و زیبایی که به قلعه جیزآلمر شهرت دارد، اشاره کرد. همچنین در این شهر طلایی ۹۹ سنگر وجود دارد که همه آن‌ها به حیاط اصلی کاخ هفت طبقه و باشکوه ماهاراجا راه دارند.

تصویری از شهر طلایی جیزآلمر

تصویری از شهر طلایی جیزآلمر

معبد آکشاردام دهلی

از معبد آکشاردام دهلی نو می‌توان به عنوان یکی از زیباترین و جذاب‌ترین معابد جهان نام برد که زیبایی کم‌نظیری دارد. این معبد زیبا میان بزرگ‌ترین معابد هند در رتبه سوم قرار گرفته و مکانی جذاب و عجیب است. زمانی که وارد آکشاردام می‌شوید، اولین چیزی که جلب توجه می‌کند ستون‌ها و دیوارهای کنده‌کاری‌شده آن است. این معبد تاریخی نیست و در دوره معاصر ساخته شده است، اما با این حال یک جاذبه تماشایی محسوب می‌شود که بازدید از آن یک تجربه فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

تصویری از معبد آکشاردام دهلی

تصویری از معبد آکشاردام دهلی

غارهای الفنتا

در وسط بندر بمبئی، یکی از زیباترین مجموعه غارهای هند قرار داد که به آن الفنتا می‌گویند. غارهای الفنتا علاوه بر اینکه یک جاذبه گردشگری زیبا هستند، به عنوان میراث جهانی در یونسکو نیز ثبت شده‌اند. از جمله بارزترین ویژگی‌های این غارها می‌توان به مجسمه‌های باارزش و زیبای داخل آن اشاره کرد. این مجموعه غارهای سنگی در دل کوهی در جزیره الفنتا قرار دارند و قدمت آن‌ها به قرن پنجم میلادی برمی‌گردد. اگر به معماری خاص و تندیس‌های تاریخی و فرهنگی علاقه دارید، غارهای الفنتا گزینه‌ای عالی برای گردشگری است‌.

تصویری از غارهای الفنتا

تصویری از غارهای الفنتا

دژ آمبر

 قلعه زیبای آمبر در ایالت راجستان، در شهر جایپور قرار دارد که به آن شهر صورتی نیز می‌گویند. این قلعه باشکوه بالای بلندی قرار دارد که برای رسیدن به آن می‌توانید سوار فیل شوید و بالا بروید. در سبک معماری این دژ می‌توان ترکیبی از معماری هندی و مغولی را مشاهده کرد. از جمله ویژگی‌های جذاب دژ آمبر می‌توان به سنگ‌های قرمز و مرمری که در ساخت آن به کار رفته‌اند، اشاره کرد. 

تصویری از دژ آمبر

تصویری از دژ آمبر

مسجد جامع دهلی

مسجد جامع دهلی یکی از زیباترین جاهای دیدنی هند است که به دستور شاه جهان، سازنده تاج محل، در سال ۱۶۵۰ احداث شده است؛ البته ساخت این بنا ۶ سال طول کشید. این مسجد معروف در قسمت دهلی قدیم و در نزدیکی قلعه سرخ قرار دارد و علاوه بر اینکه یک جاذبه توریستی است، برای مسلمانان هند نیز اهمیت بالایی دارد. این مسجد تماشایی و تاریخی دارای دو محراب زیبا، ۳ گنبد با ترکیب مرمر سیاه و سفید و حیاطی بزرگ است.

تصویری از مسجد جامع دهلی

تصویری از مسجد جامع دهلی

رصدخانه جانتار مانتار 

رصدخانه جانتار مانتار که به آن جانتر مانتر نیز می‌گویند، یک مجموعه‌ تاریخی در جیپور است‌. در این مکان ۱۹ ابزار معماری نجومی وجود دارد و ساخت آن به سال ۱۷۳۴ میلادی برمی‌گردد. این رصدخانه به دستور مهاراجه جی سینگ دوم پادشاه هندوستان ساخته شد و در حال حاضر، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این رصدخانه بزرگ جذابیت‌های زیادی را در خود جای داده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بزرگ‌ترین ساعت آفتابی سنگی جهان اشاره کرد.

تصویری از رصدخانه جانتار مانتار

تصویری از رصدخانه جانتار مانتار

دریاچه دال

یکی از جاهای دیدنی هند دریاچه دال است که  در شهر سرینگر قرار دارد. شما می‌توانید در این دریاچه زیبا تفریحات مختلفی انجام دهید که محبوب‌ترین آن‌ها قایقرانی و ماهیگیری است و مردم بومی و گردشگران زیادی برای تفریح به این دریاچه می‌روند. اطراف دریاچه دال نیز چند جاذبه‌ مهم گردشگری از جمله معبد باستانی شانکاراچاریا وجود دارد. اگر قصد بازدید از دریاچه دال را دارید، بهترین زمان سفر به آنجا ماه‌های ژوئن تا آگوست است.

تصویری از دریاچه دال

تصویری از دریاچه دال

کاخ جال محل 

کاخ جال محل از جمله جاذبه‌های دیدنی هنداست که در نزدیکی جیپور، در ایالت راجستان قرار دارد. در گذشته اشراف‌زادگان از این مکان به عنوان کاخ تابستانی استفاده می‌کردند. در ساخت این بنا از ترکیب سبک‌های مختلف معماری مانند راجپوت و مغول استفاده شده است؛ سبک معماری راجپوت به معماری سنتی هندو شباهت دارد. نکته قابل توجه جال محل این است که از پنج طبقه آن، چهار طبقه زیر آب قرار دارد و گردشگران باید از قایق استفاده کنند.

تصویری از کاخ جال محل

تصویری از کاخ جال محل

هوا محل 

هوا محل که به آن قصر باد‌ها نیز می‌گویند در جیپور هند قرار دارد و یک جاذبه بسیار دیدنی و خاص است‌. از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کاخ ۵ طبقه می‌توان به شکل عجیب آن اشاره کرد که شبیه کندوی زنبور عسل است. در ساخت هوا محل از ۹۵۳ پنجره‌ی کوچک استفاده شده که به سوراخ‌های کندو شباهت دارند. اگر به مکان‌های خاص علاقه دارید، بازدید از هوا محل را به شما توصیه می‌کنیم.

تصویری از کاخ هوا محل

تصویری از کاخ محل

شما به کدام‌یک از جاهای دیدنی هند سر می‌زنید؟

در این مطلب به بررسی جاهای دیدنی هند پرداختیم و با معروف‌ترین آن‌ها آشنا شدیم. البته مجددا یادآوری می‌کنیم که جاذبه‌های این کشور آنقدر زیاد است که حتی اگر بارها به این کشور سفر کنیم، باز هم نمی‌توانیم از تمام مناطق دیدنی آن بازدید کنیم. بنابراین بهتر است با توجه به علاقه‌ای که دارید، مقصد گردشگری خود را تعیین کنید‌. با خرید تور هند از هورام، می‌توانید با یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم، طی چند روز، تمام جاذبه‌های توریستی هند را ببینید و نهایت لذت را از سفر خود به هندوستان ببرید. همچنین ما در مقاله‌ای به طور کامل درباره هزینه سفر به هند توضیح داده‌ایم.

سوالات متداول

۱- جاهای دیدنی معروف در هند کدامند؟

هند به عنوان یک کشور با تاریخ غنی و تنوع فرهنگی شناخته می‌شود و دارای جاهای دیدنی فراوانی است. تاج محل در آگرا با زیبایی فراگیر و اهمیت تاریخی خود، به عنوان یکی از شاهکارهای معماری جهان شناخته می‌شود. شهر واراناسی با نهر گنگا و گل‌های آتشین، به عنوان یکی از شهرهای مقدس هندوها مورد توجه گردشگران است. گوا به سواحل زیبا، جشنواره‌های جذاب و فعالیت‌های شبانه‌اش معروف است. جايپور با بازارها و کاخ‌های شاهانه نیز جزو مقاصد پرطرفدار گردشگری در هند است.

۲- بهترین زمان برای سفر به هند چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به هند بسته به منطقه و خواسته‌های شخصی شما متغیر است. با این حال، فصل زمستان (از نوامبر تا مارس) به عنوان بهترین زمان برای بازدید از بعضی مناطق هند محسوب می‌شود. در این دوره، هوا معتدل‌تر و دمای هوا برای گردشگری مناسب است. این زمان همچنین با کمترین بارش باران همراه است و بسیاری از جشنواره‌ها و رویدادهای محلی نیز در این بازه برگزار می‌شوند. به هر حال، در برخی از مناطق مانند گوا، سفر در فصل باران نیز ممکن است تجربه جالبی باشد.