واحد پول دبی چیست و برای سفر چه ارزی با خود ببریم؟

جستجو در مجله گردشگری

گردشگری 04 آذر ، 1402 5 دقیقه

در سال‌های اخیر شهر دبی امارات پیشرفت زیادی داشته است و همین مسئله باعث شده تا این شهر به یک مقصد گردشگری جذاب و پرطرفدار تبدیل شود. گردشگرانی که از ایران قصد سفر به این منطقه را دارند، با این سوال مهم مواجه می‌شوند که واحد پول دبی چیست و برای سفر به این شهر چه ارزی همراه خود ببریم.

در ادامه قصد داریم به بررسی این موضوع مهم بپردازیم و علاوه بر معرفی واحد پول امارات، با نکات مهمی نظیر قیمت آن به تومان و دلار آشنا شویم‌. تا پایان همراه ما باشید تا اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهیم.

واحد پول دبی برای سفر به امارات

برخی اسناد تاریخی دبی نشان می‌دهند که پول کاغذی برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ در مناطق بادیه‌نشین این منطقه استفاده شد و این موضوع نقطه عطفی در ایجاد واحد پول این شهر بود. در حال حاضر، پول رایج شهر دبی درهم است و به انگلیسی با علائمی نظیر «DH»،«AED» و «DHs» نشان داده می‌شود.

تا قبل از اینکه درهم واحد پول رسمی دبی شود، ریال قطر در دبی مورد استفاده قرار می‌گرفت.  همچنین پیش از ریال نیز در زمان استعمار انگلستان از روپیه خلیج فارس استفاده می‌شد‌.

 هر درهم امارات صد ۱۰۰ فلس ارزش دارد؛ فلس در امارات پول خرد محسوب می‌شود. از اسکناس‌های رایجی که مردم در این منطقه استفاده می‌کنند می‌توان به اسکناس‌های ۵ درهمی، ۱۰ درهمی، ۲۰ درهمی، ۵۰ درهمی، ۱۰۰ درهمی، ۵۰۰ درهمی و ۱۰۰۰ درهمی اشاره کرد.

تصویری از پول در دبی

واحد پول دبی

سکه های دبی

اگر به دبی سفر کنید و بخواهید از پول رایج این شهر استفاده کنید، با سکه‌های ۵ فلس، ۲۰ فلس، ۵۰ فلس و یک درهمی مواجه خواهید شد. جنس سکه‌های مختلفی که در این منطقه استفاده می‌شود از مس، نقره و طلا است و طرح‌های مختلفی دارد. البته سکه‌های درهم دبی رنگ و طراحی خاص و مشخصی دارند؛ این سکه‌ها نقره‌ای رنگ هستند و طراحی ظریفی دارند.

تفاوت طرح سکه‌های درهم در دبی هم نکته قابل توجهی است. روی سکه‌های یک درهمی و دو درهمی پرچم امارت و نام دبی حک شده و سکه‌های پنج درهم، ده درهم و بیست درهم، طرح پرچم امارات متحده عربی و تصویری از برج خلیفه دارند.

برج خلیفه بلندترین ساختمان جهان است که در دبی قرار دارد. همچنین تصویر پرچم امارات و مسجد شیخ زاید روی سکه‌های پنجاه درهم و صد درهم نقش بسته است؛ مسجد شیخ زاید بزرگترین مسجد خاورمیانه محسوب می‌شود. در مجموعه سکه‌های این منطقه طرح‌های زیبا و کیفیت بالایی دارند.

تصویری از سکه‌های واحد پول دبی

پول سکه‌ای دبی

ویژگی‌ های اسکناس های درهم دبی

در بخش قبلی درباره انواع سکه‌های رایج دبی صحبت کردیم، در اینجا درباره اسکناس‌های درهم دبی توضیح مختصر و مفیدی خواهیم داد. انواع اسکناس‌های دبی شامل اسکناس ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ درهمی می‌شود که هر کدام از این اسکناس‌ها رنگ خاص خود را دارند. رنگ اسکناس ۱۰ درهمی سبز، ۲۰ درهمی آبی روشن، ۵۰ درهمی بنفش، ۱۰۰ درهمی صورتی، ۵۰۰ درهمی آبی و ۱۰۰۰ درهمی قهوه‌ای ارغوانی است.

هر درهم دبی چند تومان است؟

سوال مهمی که احتمالا در ذهن شما نقش بسته این است که واحد پول دبی به تومان چقدر می‌شود؟ اگر قصد دارید پول خود را به درهم تبدیل کنید، حتما باید پاسخ این سوال مهم را بدانید. در حال حاضر در زمان نگارش این مطلب، ارزش هر یک درهم امارات برابر ۱۴ هزار تومان است. شما بعد از خرید بلیط و گرفتن ویزای امارات و فراهم کردن مقدمات سفر، برای خرید درهم امارات می‌توانید به صرافی‌ها مراجعه کنید و متوجه شوید هر درهم چند تومان است.

به این موضوع توجه داشته باشید که ارز مسافرتی برای سفرهای هوایی ۵۰۰ یورو اعلام شده و شما می‌توانید معادل این عدد، ارز مورد نظر خود را تهیه کنید. البته ۵۰۰ یورو برای سفر به کشورهای نیازمندِ ویزا است. اگر بعدا خواستید به کشوری که ویزا نیاز ندارد سفر کنید، تنها ۳۰۰ یورو ارز مسافرتی می‌توانید دریافت کنید.

هر درهم امارات چند دلار است؟

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر دبی پیشرفت‌های زیادی داشته و تبدیل به یکی از شهرهای مدرن جهان شده، ارزش ارز امارات بالاتر رفته است. در حال حاضر، درهم امارات یکی از ارزهای ارزشمند جهان محسوب می‌شود و هر یک درهم دبی معادل با 0.272 دلار آمریکا است.

واحد پول دبی به یورو

در حال حاضر ارزش هر یک درهم برابر با ۳٫۹۴ یورو است. همان‌طور که گفتیم شما برای سفر به این مقصد می‌توانید ارز مسافرتی معادل با ۵۰۰ یورو دریافت کنید. البته می‌توانید معادل این مقدار یورو را به صورت دلار هم بگیرید. 

در سفر به دبی دلار ببریم یا درهم؟

تا به اینجا با واحد پول شهر توریستی دبی آشنا شدیم، حالا بهتر است به بررسی این موضوع بپردازیم که در زمان سفر به دبی کدام ارز مناسب‌تر است و اگر قصد سفر توریستی داریم چه ارزی با خود ببریم؟ دلار یا درهم؟

قبل از اینکه نوع ارز را تعیین کنیم بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که هر فرد در طول سال می‌تواند با توجه به مقصد سفر، مقدار مشخصی ارز مسافرتی بگیرد. شما در سفر به دبی نیز این امکان را دارید و می‌توانید از ارز مسافرتی با مبلغ پایین‌تر دریافت کنید.

 نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که در داخل ایران گرفتن ارز مسافرتی به درهم زیاد مقرون‌به‌صرفه‌ نیست. به همین دلیل، بیشتر مسافران ترجیح می‌دهند ابتدا دلار یا یورو تهیه کنند و  پس از اینکه به دبی رسیدند، آن را در صرافی‌ها به درهم تبدیل کنند. از آنجایی که صرافی‌های متعددی در دبی وجود دارد، کار تبدیل ارز شما آسان خواهد بود.

بنابراین اگر قصد سفر به دبی را دارید و این سوال برای شما پیش آمده که در سفر به امارات، برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری دبی یا استفاده از تفریحات دبی چه ارزی همراه داشته باشید، طبق تجربه گردشگران ایرانی دلار در اولویت قرار دارد و زمانی که به مقصد رسیدید، در صرافی‌های آنجا دلار را به درهم تبدیل کنید.

یورو هم بعد از دلار گزینه خوبی محسوب می‌شود. فقط به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است تمام دلار یا یورو خود را به درهم تبدیل نکنید، زیرا اگر کمی پول با خود به ایران برگردانید تبدیل درهم به ریال سخت‌تر از تبدیل دلار یا یورو به ریال است.

البته از آنجایی که خرید در دبی یکی از تفریحات مهم گردشگران محسوب می‌شود، اگر شما هم قصد دارید خرید زیادی در این شهر توریستی انجام دهید، بهتر است درهم بیشتری با خود داشته باشید. برای استفاده از خدمات بانکی در این شهر هم داشتن حساب درهم توصیه می‌شود.

اسکناس‌های واحد پول دبی

تصویری از اسکناس‌

برای سفر به دبی چقدر پول همراه داشته باشیم؟

برای جواب به این سوال ابتدا باید تعیین کنید که می‌خواهید یک سفر پر هزینه داشته باشید یا تا حد امکان صرفه‌جویی کنید؟ البته دبی از جمله شهرهای گران جهان است، بنابراین حتی در اقتصادی‌ترین حالت ممکن هم باید پول خوبی همراه خود داشته باشید. به صورت میانگین، اگر قصد اقامت ۷ روزه در شهر دبی را دارید، حدودا باید ۱۵۰۰ دلار همراه داشته باشید.

با این وجود، فراموش نکنید مبلغی که برای این سفر در نظر می‌گیرید به تعداد نفرات، مدت سفر، هتل انتخابی و میزان خرید شما نیز بستگی دارد. اگر می‌خواهید در هتل‌های لوکس‌ اقامت داشته باشید، در رستوران گران‌قیمت غذا بخورید و از برندهای خاص‌ خرید کنید، قطعا باید پول بیشتری با خود ببرید.

قوانین حد مجاز پول نقد در فرودگاه دبی

یکی از موضوعاتی که در سفر به دبی باید به آن توجه کنید، قوانین مربوط به حمل پول نقد است. اگر پولی که همراه خود می‌برید از سقف مجاز بیشتر باشد، باید اظهارنامه پر کنید. این قانون در سال ۲۰۰۲ برای مقابله با پولشویی مسافران تنظیم شد. طبق قانون بانک مرکزی امارات، سقف مجاز پول نقدی که می‌توانید در فرودگاه دبی همراه خود داشته باشید حداکثر یکصد هزار درهم امارات یا معادل آن در ارزهای دیگر است.

معروف‌ ترین صرافی‌ های دبی

تا اینجا درباره قیمت واحد پول دبی صحبت کردیم و متوجه شدیم که بهتر است برای سفر به امارات دلار یا یورو همراه خود داشته باشیم و در صرافی‌های دبی ارز خود را تبدیل به درهم کنیم. در اینجا قصد داریم با چند صرافی خوب و معروف در این شهر آشنا شویم.

در شهر دبی صرافی‌های زیادی وجود دارد که در برخی هتل‌ها و مراکز خرید هم انواع ارز را به واحد پول دبی تبدیل می‌کنند. با این وجود، توصیه می‌کنیم ریسک نکنید و برای تعویض ارز خود به سراغ صرافی‌های معتبر بروید. از جمله صرافی‌های مطرح و معتبر دبی می‌توان به موارد  زیر اشاره کرد:

• صرافی الرستمانی

• صرافی انصاری

• صرافی الفردان

• صرافی بین المللی امارات متحده عربی

• صرافی دستون

• صرافی یو ای ای

• صرافی شرف

شما با دلار به امارات سفر می‌کنید یا واحد پول دبی؟

شهر دبی به دلیل پیشرفت‌های زیاد و ساختمان‌های زیبایی که دارد، به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در دنیا تبدیل شده است. سالانه ایرانی‌های زیادی به دبی امارات سفر می‌کنند و یکی از دغدغه‌های مسافران ایرانی برای سفر به این مقصد گردشگری جذاب این است که واحد پول دبی چیست؟ چه ارزی با خود ببریم؟

در این مقاله به این سوالات جواب کامل دادیم. همانطور که اشاره کردیم بهتر است دلار یا یورو همراه خود ببرید و در صرافی‌های معتبر دبی آن‌ها را به درهم تبدیل کنید. برای سفر به این کشور زیبا می‌توانید تور دبی را از وبسایت هورام خریداری کنید و فرصت سفر  به این شهر و دیدن جاذبه‌های آن را از دست ندهید.

سوالات متداول

۱- واحد پولی دبی چیست؟

واحد پولی دبی درهم اماراتی (AED) و کد ارزی آن AED  است. درهم اماراتی به صورت رسمی در امارات متحده عربی (UAE) استفاده می‌شود و در تجارت و تبادلات اقتصادی کشورهای منطقه نیز تاثیرگذار است.

۲- آیا در دبی تنها از واحد پول درهم استفاده می‌شود؟

در دبی و امارات متحده عربی به طور کلی، درهم اماراتی به عنوان واحد پول رسمی به کار می‌رود. در دبی که شهری پویا و متنوع است، معاملات و تجارت بین‌المللی با ارزهای دیگر نیز انجام می‌شود؛ اما اکثر معاملات داخلی و رسمی در کشور با واحد پول درهم است.